Belgian Mobile ID wil met zijn itsme® applicatie de omslachtige wijze waarmee klanten zichzelf online kenbaar moeten maken stevig vereenvoudigen. De organisatie is een consortium waarin de 3 grote telecomoperatoren met de 4 grootbanken van België zetelen. Samen zetten ze een product neer dat gebruikers moet toelaten om zichzelf in de mobiele wereld te identificeren, met dezelfde veiligheidsgaranties die men gewend is met de eID. Een belangrijke shift in de banking wereld, weet IT architect Sven Rosiers. Wij spraken met hem over de applicatie en de impact die deze zal hebben op financiële organisaties.
Identificatie in de mobiele wereld: itsme onder de loep
By Leen van Wambeke on 17 september 2018
De impact van PSD2 op de financiële sector
By Leen van Wambeke on 17 september 2018
In de loop van 2019 zouden Financiële spelers compliant moeten zijn met de Payment Services Directive 2 richtlijn, beter gekend onder de afkorting PSD2. Dat is een Europese richtlijn om nieuwe producten en betaaldiensten te ontwikkelen en die ook mee op te nemen in het wettelijk kader. Wij spraken met Johan Luyts, Integratie expert binnen AE, over de impact van de betaalrichtlijn en over welke strategieën banken kunnen aanwenden om die verandering om te zetten in een opportuniteit.
Klaar voor de toekomst: een update van het online banking platform
By Laura van Duijvenbode on 04 juni 2018
In een digitale wereld staat technologie nooit stil. Besturingssystemen en processen uit het verleden, volstaan niet langer om de digitale transformatie van vandaag te ondersteunen. Vanuit dat besef contacteerde onze klant,de Belgische tak van een grote Europese bank, AE voor een volledige technical re-write van haar online banking systeem. Deze oefening kaderde in hun grotere internationale transformatieprogramma en vereiste een eerste productieversie binnen de 10 maanden. Een pittige deadline.
Verzekerd van een persoonlijke aanpak dankzij analytics
By Laura van Duijvenbode on 17 mei 2018
KBC is één van de grootste bank-verzekeraars in België voor zowel particulieren als middelgrote ondernemingen. Om hun huidige marktpositie te verstevigen, en hun evolutie naar een data driven organisatie verder te zetten, wil de bank vandaag de beschikbare data maximaal benutten
Met de evolutie naar een data driven organisatie is het intensief gebruik van commerciële data en data-analyse uitgegroeid tot een strategische kerncompetentie van KBC. Samen met onze business partners bouwen zij meerdere nieuwe kwaliteitsvolle data layers op (Commercial data, Risk data, e.a…) die correcte en consistente data bevatten. Ze zijn gebaseerd op eenduidige definities en voldoen aan de nieuwe GDPR wetgeving. Zo kunnen data op het gewenste moment in de juiste vorm en via het juiste kanaal ontsloten worden. Deze nieuwe Data Layers worden ontwikkeld op een Big Data platform met hun specifieke tools & technologieën. Concreet riep de bank de hulp van AE in om de data die ze nu al verzamelt, om te zetten naar inzichten die zinvol en bruikbaar zijn voor de interne diensten. Het uiteindelijke doel is het verzekeren van een persoonlijke aanpak voor de eindklanten van KBC.
Recap Finovate Europe 2018: Trends en Technologieën
By Leen van Wambeke on 24 april 2018
Enkele weken geleden was het verzamelen in London voor FINOVATE EUROPE 2018, een hoogmis voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de belangrijkste uitdagingen, nieuwe businessmodellen en innovatieve technologieën in de financiële sector.
Onze collega’s Patrick Van den Broeck en Frederick Beernaert trokken naar London, spotten daar voor ons de actuele trends en nieuwe technologieën en delen graag hun bevindingen.