Team Colruyt experimenteerde tijdens de Hackathon met een extra service om klanten meer awareness te geven over hun boodschappen uitgavenpatroon en de potentiele besparingen die ze hierin zouden kunnen realiseren.
Het team wilde concreet een mobile app ontwikkelen die met behulp van Artificial Intelligence haar gebruikers helpt om inzicht te krijgen in hun uitgaven. Gebruikers kunnen hun betalingsbewijzen uploaden, waarna de app de inhoud analyseert en aanbevelingen doet over toekomstige aankopen. Gebruikers krijgen grip op hun budget en verwerven inzicht in mogelijke besparingen door kleine wijzigingen in hun aankoopgedrag. De app biedt tevens een overzicht van de verschillende categorieën waarin men geld spendeert.
Het gamification aspect moet mensen activeren. Vandaar werd er een speelse naam voor de app gekozen: Grocery Ninja. Door tickets te scannen kunnen er punten verdiend worden om een bepaald niveau in een algemene ranking te behalen. Bovendien zijn er ook missies die je kan voltooien om badges vrij te spelen die je in de winkel kan gebruiken voor nog meer korting. Deze app mikt doelbewust op een grotere doelgroep dan enkel Colruyt klanten, aangezien de data in de app waardevol is voor de onderneming zelf.
Als supermarkt streeft Colruyt ernaar om maximaal info te capteren van potentiële klanten. Gebruikers van de app krijgen de mogelijkheid om betalingsbewijzen van concurrenten te scannen. Colruyt krijgt hiermee informatie over de prijszetting van concurrenten, hun openingsuren, hun producten en de customer journey. De continue stroom van data via de app maakt het op termijn mogelijk om de customer retention & attraction strategie bij te sturen. De pricing strategie kan op diezelfde wijze worden bijgeschaafd. Verder wordende aankoop patronen van klanten zichtbaar. Deze informatie is evenzeer interessant voor een derde partij zoals de fabrikanten die meer inzicht willen vergaren in de eindgebruikers van hun product.
Aanvankelijk stootte het team tijdens de 36 uren op enkele struikelblokken op het vlak van technologieën. Het zijn op die cruciale momenten dat men soms heel snel de beslissing moet maken om een andere richting uit te slaan. Dit is onderdeel van de unieke charme van de Hackathon: de strakke deadline dwingt deelnemers zich snel aan te passen en uit hun comfortzone te stappen. Het Colruyt team opteerde uiteindelijk voor een progressive web app geschreven in Elm die op de Google cloud gedeployed werd.
Het resultaat is een MVP van een dienst die Colruyt intern verder zal exploreren en evalueren en misschien ooit opneemt in één van hun bestaande applicaties.