2018, voorwaar een bijzonder jaar, een jaar van experiment en innovatie binnen AE rond diverse thema’s. Een van die thema’s was het topic van innovatie zelf. Veel bedrijven, waaronder onze eigen klanten, worstelen met de aanpak van hun eigen innovatieproject, zonder de juiste mensen in huis en zonder een gedegen kennis rond het prioriteren van resources en projecten overheen verschillende innovatie initiatieven. Gelukkig hebben we op die vragen en zorgen rond innovatie vanuit AE, maar onder een andere vlag, een antwoord kunnen bieden.
2018: Eerst meten, dan pas zeker weten
Dat innovatie een uitdagende onderneming kan zijn, komt u misschien niet als een verrassing. In het afgelopen jaar zijn we vooral op zoek gegaan naar uw pijnpunten, vastgesteld op objectieve wijze. Het voorjaar vulden we op met een tiental face-2-face gesprekken over innovatie. Deze gestructureerde interviews boden snel inzichten over de terugkerende problemen bij de verschillende partijen die we ondervraagden. We bundelden onze bevindingen tijdens onze Innovation Meetup, die we organiseerden in de rand van onze AE Hackathon. Op basis van de verkregen input polsten we ook hier naar de uitdagingen van de aanwezigen. Het hoogtepunt van deze meetperiode bereikten we tijdens de AE foyer van oktober, met een uitgebreide publieke bevraging over innovatie.
2018: De vijfde AE hackathon
2018 was ook het jaar dat we onze 5e editie van de Hackathon organiseerden. Dit jaar gingen er 12 mixed teams van klanten en consultants aan de slag onder het motto “dream it, build it.” Buiten de dagdagelijkse context brainstormen en experimenteren de groepen met als doel om op korte tijd van een idee tot Minimal Viable product te komen. De teams vertrokken van de meest uiteenlopende ideeën: van platformisering van de uitvaartsector tot een gamificiation applicatie die de rol van een vloot verantwoordelijke ondersteunt. De uiteindelijke winnaars werden de leden van Team Remedus met hun networking platform ter ondersteuning van artsen en zorgverleners in ontwikkelingslanden en Team Karmavillage met de uitbouw van een digitale straat.
Ontdek hier alle hackathon cases!
2018: de Babyborrel van Seth & Dunn
Het is duidelijk: AE heeft voeling met innovatie. Met onze innovatiecultuur als uitvalsbasis besloten we in 2018 om het aanwezige innovatie-talent sterker in de verf te zetten. De eerder genoemde innovatie foyer markeerde ook de geboorte van Seth & Dunn, het merk waarmee we niet enkel praten over innovatie, maar ook de handen uit de mouwen steken om resultaten op te leveren. Dat gaat verder dan een inspirerende brainstorm: we leveren concrete innovatieve producten op.
Hoe is het Seth & Dunn die eerste maanden vergaan?
Bij een aantal van onze klanten hebben we aan de hand van outside-in technieken en workshops de juiste prioriteiten helpen leggen in hun innovatie programma. Zo hebben we onder andere een van de grootste bouwbedrijven in België begeleid in hun innovatie programma dat draaide rond energie en mobiliteit. We hebben daarbij 7 teams gecoacht om te komen van initieel idee tot gevalideerd business model. Naast het coachen van innovatieprojecten zijn er ook een aantal projecten opgepikt die draaide rond het effectief uitvoeren van het innovatieproject zelf. En we zijn nog maar net begonnen…
Seth & Dunn verzamelt een groep diverse consultants rond het thema van innovatie. Die diversiteit is net onze kracht. Een moeilijk probleem los je immers alleen maar op als je er van alle kanten naar kijkt, anders blijft het louter een theorie.
En wat brengt 2019?
Als we een voorzichtige nieuwjaarswens mogen uitspreken: we hopen dat u volgend jaar bij te staan in een succesvol innovatieproject, met een gedreven team van zowel collega’s als consultants, dat niet enkel sterk is in het bedenken, maar die het ook kan bouwen in een uitdagend architecturaal landschap.
Alvast een heel fijn eindejaar toegewenst, veel warme momenten en een voorspoedige start van 2019!