Klaar voor de toekomst: een update van het online banking platform

04 juni 2018

In een digitale wereld staat technologie nooit stil. Besturingssystemen en processen uit het verleden, volstaan niet langer om de digitale transformatie van vandaag te ondersteunen. Vanuit dat besef contacteerde onze klant,de Belgische tak van een grote Europese bank, AE voor een volledige technical re-write van haar online banking systeem. Deze oefening kaderde in hun grotere internationale transformatieprogramma en vereiste een eerste productieversie binnen de 10 maanden. Een pittige deadline. 

SOA gestructureerde aanpak met focus op beveiliging

Om een oplossing te kunnen bieden die meerdere kanalen (mobiel, web, kantoor, ..) kon ondersteunen, werd er gekozen voor de oprichting van een SOA-landschap. Initieel gebeurde dit op basis van een klassieke TIBCO ESB, maar ondertussen evolueerde het project naar een microservices landschap gekoppeld aan een API Gateway.  Deze SOA Architectuur bestaat uit diensten en componenten die ook makkelijk te hergebruiken zijn in de internationale of omnichannel context van onze klanten en ondersteunt hen doorheen de volledige transformatie en doorheen verschillende landen.

Gezien het enorme belang van veiligheid voor een bank, werd er zeer veel aandacht besteed aan veiligheid in de web omgeving. Vanuit onze expertise in het kiezen van de juiste security oplossingen, hielpen we de klant om ook hier een oplossing op te leveren die internationaal inzetbaar was.

De online banking applicatie zelf werd ontwikkeld als een Single Page Application (SPA). Dit garandeert voor de eindgebruikers een meer dynamische ervaring in tegenstelling tot de klassieke statische pagina per pagina navigatie uit vorige online banking applicaties. De mobiele app is wat men typisch een “hybrid” app noemt. Voor de eindklanten resulteerden deze aanpassingen in een aanzienlijke stijging van de gebruiksvriendelijkheid.

Update online banking platform

Risico Assessment Module

Verder ontwikkelden we nog een belangrijke functie die bijdroeg tot een betere klantenervaring: de Risico Assessment Module. Deze beslist welke digitale handtekeningen nodig zijn voor elke handeling op basis van het profiel van de gebruiker op dat moment. De aard van de handeling, de grootte van het bedrag en de online omgeving waarin de klant zich bevindt, worden meegenomen in de uitvoering van het assessment. Op die manier kunnen gebruikers zich vlot in de online omgeving bewegenen zijn de klant en de bank zeker dat belangrijke handelingen goed beschermd zijn.

 

Personalisatie

Vanuit de ambitie om de eindklant echt centraal te zetten, hebben we met onze klant ook een personalisatie component toegevoegd. Het meten en capteren van het klikgedrag van de gebruiker in de online banking app en op de website en deze intelligent te combineren met de persoonlijke data van de klant, maakt het mogelijk om gepersonaliseerde  content te tonen bij het in- en uitloggen. Zo krijgt een belegger belangrijke en vooral voor hem/haar relevante en geschikte investerings-opportuniteiten aangereikt.

Onze samenwerking heeft gezorgd voor een betere klantenervaring, een hogere klantentevredenheid en -behoud.  AE heeft een belangrijke bijdrage geleverd in het updaten van het online banking platform met een focus op het verhogen van de herbruikbaarheid van services en klanten interfaces over de diverse kanalen en landen heen.

Post a Comment

Lists by Topic

see all

Posts by Topic

see all